
Utbildade mig till sjökapten 2003-2007 på Chalmers och började jobba som styrman på de sju haven. Runt 2016 ville jag vara mer hemma så tog jag jobb som skeppare på mindre anläggnings samt bogserfartyg.
Blev landkrabba runt 2017.

Wallenius

På Wallenius började jag direkt efter skolan och var styrman i ca 3 år, under den tiden seglade jag jorden runt flera gånger och såg allt man kunde se från haven sett. Jag kan också skryta med att jag under den tiden såg frihetsgudinnan 9 gånger men har aldrig varit i New York. Jag har seglat genom Panama och Suezkanalen vilket bara det var ett äventyr i sig och jag har även besökt alla världsdelar under min tid här.
Min längsta sjöresa var på 21 dagar vilket är väldigt ovanligt i dagens trafik. Resan gick från Persiska viken och ner om Sydafrika och upp till Las Palmas där vi fick mönstra av.
När man jobbade så här så jobbade man 1:1 system vilket innebar att om jag jobbade 3 månader så var jag ledig i 3 månader. Nackdelen var att varje gång man skulle mönstra av eller på så fick man resa dit fartyget befann sig just då. Jag fick pga. detta flera gånger flyga hem från Brisbane i Australien vilket var en låååång resa hem.
På Wallenius så transporterar man bilar jorden runt, på vårt fartyg kunde man på de 13 däcken lasta 8500 bilar som sen åkte jorden runt. Man lastade europiska bilar i Europa och England och transporterade till Asien med massa stopp under vägen och i Asien lastade man med asiatiska bilar och tog med sig till Europa. Man kunde också lasta i Europa och England och åkte över till Canada och USA, där man lastade amerikanska bilar och tog med sig till Europa. Runt och runt det gick.
En upplevelse som är värt att nämna är när vi passerat Panamakanalen och tog sikte på Korea och under vår långa resa över Stilla havet upplevde jag det absolut vackraste mest fantastiska upplevelse jag någonsin varit med om än så länge.
Tänk er att vara på fartyg mitt ute på stilla havet helt ensam, det närmaste fartyget var minst en vecka bort och när man gick ut på däck en molnfri natt och den klara stjärnhimmeln täckte från horisont till horisont. Helt magiskt, jag hoppas och önskar att jag kommer få uppleva det igen.
Vi såg också Hawai och Tahiti under den resan.
Det var nog detta ögonblick som gjorde att jag blev fascinerad av rymden och space bilder. Man på ett obeskrivligt vis sätter en själv i perspektiv tycker jag.

DFDS Tor Line
Efter Wallenius ville jag vara hemma mer och tog jobb på Tor Line där jag som elev praktiserade. Här tillbringade jag några år och trivdes som fisk i vatten.. På Tor Freesia transporterade vi trailers mellan Göteborg och Imminghamn/England. Tyvärr så flaggade företaget ut sin flotta och valde att göra sig av med alla sina svenska befäl.

Teekay
Här gjorde jag några vikariat men fastnade aldrig för själva branchen. Idag önskar jag att jag gav det en bättre chans.. Här transporterade vi råolja från norska raffinaderi till olika hamnar i Europa. Här jobbade jag mest med Norrmän, svenskar och fillipinare.
Bogserbolaget
På bogserbolaget i Helsingborg fick jag chansen på livet ombord bogserfartyg men trivdes inte och blev erbjuden att jobba på en annan del av bolaget.

Svensk Sjö Entreprenad
Här jobbade jag ca 3 år som skeppare på mindre bogser samt anläggnings fartyg tills jag runt 2017 blev uppsagt av arbetsbrist då mitt fartyg blev såld.